טיפול בדלקות אוזניים

טיפול בדלקות אוזניים

כל מה שצריך לדעת על טיפול בדלקות אוזניים

דלקת אוזניים היא בעיקר נחלתם של ילדים אך לא רק. מי שסבל אי פעם מדלקת אוזניים או מי שסובל מבעיה חוזרת של דלקות באוזניים יודע עד כמה זה מטריד ועד כמה זה כואב. דלקת באוזן היא בעצם זיהום שיכול להיות בחלקים שונים שלה. סוג אחד הוא דלקת הינו באוזן הפנימית שכוללת את איברי האיזון והשמיעה, החישה והשבלול והתסמין העיקרי בסוג זה של דלקת הינו סחרחורת, סוג נוסף הינו דלקת באוזן החיצונית בה הפגיעה הינה מעור התוף ועד לאפרכסת אשר הכאבים בדלקת זו הינם בעיקר בנגיעה, והסוג השלישי הינו דלקת בעור התוף שיכולה להגיע עד עצמות השמע, והיא מתבטאת בכאבים חזקים, פגיעה בשיווי המשקל, ובשמיעה וכוללת חום, והיא נפוצה בעיקר אצל ילדים.

 

דלקת אוזניים בקרב ילדים ותינוקות

דלקת אוזניים ילדים שכיחה מאוד, ואנו ההורים מביטים לעיתים בחוסר אונים בילד שלנו שסובל מהבעיה ולא ממש יודעים מה לעשות. דלקת אוזניים תינוקות וילדים בין אם היא דלקת אוזניים חריפה ובין אם לא, נגרמת בדרך כלל בגלל בעיות בתפקוד צינורית השמע, צינורית צרה שתפקידה הוא לנקז את האוזן התיכונה לחלל האף האחורי. צינורית זו עלולה אצל ילדים להיסתם ביתר קלות, וזה מה שגורם לדלקת ברוב המקרים. הפגיעה בצינורית השמע יכולה להיגרם ממספר סיבות: תפקוד לקוי של שרירי החך, מה שנגרם במקרים רבים עקב חך שסוע, נזלת אלרגית שנגרמת עקב תגובה אלרגית, וזיהום בדרכי הנשימה העליונות שנגרם עקב חיידקים או וירוסים. דלקת אוזניים אצל ילדים היא מצב בו יש הצטברות נוזלים דלקתיים בחלל האוזן התיכונה, מה שעלול לבלבל לעיתים עם נוזלים באוזניים, אך הראשונה מתאפיינת בעיקר בכאבים עזים, חום והפרשת מוגלה, והשנייה מתאפיינת במצב בו יש לחץ באוזן, ירידה בשמיעה ותחושת אטימות ולא מעורב במקרה זה זיהום. חשוב כמובן לפנות לרופא בשביל לאבחן את הדלקת ולא לעשות את האבחנה הזו לבד.

האם דלקת אוזניים מדבקת?

שאלת השאלות של הורים, ובעיקר כאלו שזה הילד הראשון שלהם ואין להם ניסיון היא האם דלקת אוזניים מדבקת. בין אם אנו ההורים של ילד שסובל מדלקת אוזניים ובין אם אנו הורים לילד שיש לו בגן חבר עם דלקת אוזניים השאלה הזו תעסיק אותנו. אז דלקת אוזניים מדבק? התשובה היא ברוב המקרים – לא! אם הילד שלכם סובל מדלקת אוזניים מה שצריך להטריד אתכם הוא עד כמה הוא סובל ואיך אתם יכולים להקל עליו את הכאבים, ואם הוא מקבל טיפול ואינו סובל, אין שום בעיה שיילך לגן אם כי תמיד עדיף להתייעץ עם רופא לפני שמקבלים החלטה כזו. אם ילד אחר בגן שלו עם דלקת – אל תילחצו!

טיפול בדלקת אוזניים

אחד הדברים הקשים ביותר להורה הוא לראות את הילד שלו סובל. הורה שרואה את הילד שלו כואב ודואב יחפש מיד תרופה לדלקת אוזניים בשביל להקל עליו את מכאוביו אך היא לאו דווקא תעזור. יש טיפות לדלקת אוזניים שהינן טיפות אנטיביוטיות, ומתן אנטיביוטיקה לדלקת אוזניים היא טיפול שנוי במחלוקת אצל הרופאים. יש הגורסים שמתן טיפול בדלקת אוזניים מסייע אך ורק להוריד את מספר ימי המחלה, מה שאומר שבדרך כלל דלקת אוזניים אצל ילדים היא משהו שלוקח חמישה עד שישה ימים ועם מתן אנטיביוטיקה לדלקת אוזניים משך המחלה יתקצר ליומיים שלושה, ויש הסוברים שטיפול אנטיביוטי לא עוזר בכלל והם מתנגדים לו. דלקת אוזניים אצל ילדים כמו גם אצל מבוגרים ידועה כמחלה שהגוף מרפא בה את עצמו, ולעיתים התרופה הניתנת היא רק בשביל המצפון של ההורה…ומה הבעיה עם אנטיביוטיקה מתן אנטיביוטיקה רבה מידי גורם לגוף לפתח עמידות אל מול האנטיביוטיקה, מה שעלול להפריע לפעולתה במצבים אחרים. הטיפול המקובל כיום הינו "טיפול מושהה", טיפול בו בהתחלה ניתנות רק תרופות נגד כאבים, תרופות שאמורות להקל על סבלו של הילד אך לא מעבר לזה, ובדרך כלל תוך ימים ספורים המחלה נעלמת. תרופות משככות כאבים במקרה זה יהיו תרופות שאינן מורידות את החום בשביל לתת לגוף להתמודד עם הבעיה, והורדת החום מפריעה לו להתמודד עם החיידקים.  

דלקת אוזניים בהריון – מה עושים?

דלקת אוזניים בהריון עלולה להיות מאוד לא נעימה ועלולה אף להלחיץ מאוד. אך חשוב לדעת שגם במקרה כזה הדלקת יכולה לעבור באופן עצמוני, והדבר הנכון ביותר יהיה הוא לפנות לרופאת הנשים ולברר איתה מה מותר ומה אסור לקחת במקרה כזה. בכל מקרה אסור לקחת שום תרופה בלי התייעצות רפואית מסודרת.

דלקת אוזניים טיפול טבעי

אם אתם מחפשים דלקת אוזניים טיפול טבעי כדאי שתדעו שהרפואה הטבעית לא מציעה תרופה לדלקת באוזן אלא בעיקר טיפול תומך. טיפול תומך זה אומר סיוע לגוף להתמודד עם הבעיה, מה שמתחיל בהימנעות מכל מיני דברים שעלולים להפריע בהחלמה כמו: מזון חריף מתובל או מטוגן, מוצרי חלב ובעיקר מוצרי חלב שמנים, חדירת מים לאוזניים, רוח או מזגן, ובפן הרגשי, כעס מתח ותסכול. ניתן לטפל בשמנים ארומתרפיים שמרגיעים ומחטאים כמו לבנדר, פיגם – רוטה וקמומיל. יש גם צמחי מרפא שונים שניתן לצרוך בשביל להקל על הכאבים, צמחים כמו פטרוזיליה, סמבוק שחור, ואכיניצאה. אין ספק שהדבר הטוב והנכון ביותר יהיה הרגעה של הילד עד כמה שניתן.

סובלים מבעיות עור שונות?

מתמודדים עם דלקות בגידים ובשרירים?

התקשרו עכשיו